سازمان بازرسی به انتصابات مدیران در شهرداری تهران ورود کرد اعلام ضرورت حضور نماینده سازمان هواپیمایی در خراسان رضوی به دادستان کل کشور پلمب ۶ مرکز خدمات طب سنتی در مشهد سردترین و گرم‌ترین مراکز استان‌ها به روایت سازمان هواشناسی کشور مدیریت شایسته با تکیه بر دانشگاه پاکبان‌ها در مشهد اسکورت می‌شوند ثبت‌نام ۵ هزار و ۲۸۱ موکب ایرانی برای اربعین ۱۴۰۳ انتقال دانشجویان آزاد کدام رشته‌ها به پردیس خودگردان دانشگاه‌های دولتی امکان‌پذیر است؟ تاکنون پشه آئدس در مشهد و خراسان‌رضوی شناسایی نشده است | ۳ نفر مبتلای به تب دنگی در خراسان‌رضوی، مسافر بودند سال تحصیلی ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟ مراقبت از کودکان، سالمندان و مادران باردار در زمان سفر‌های تابستانی مورد تأکید است توصیه‌های اورژانس مشهد برای روز‌های گرم پیش رو | تأخیر در درمان گرمازدگی می‌تواند منجر به مرگ شود پوشش جدید بیمه‌ای برای ۷ داروی ضدسرطان تدابیر طب ایرانی در کنترل پرفشاری خون نحوه شکایت اولیا از لباس فرم مدارس اعلام شد زلزله خراسان جنوبی را لرزاند (۳۱ تیر ۱۴۰۳) اعترافات پدری که پسرش را با کلت به قتل رساند بوق زدن نامتعارف و جریمه یک میلیون تومانی
سرخط خبرها

تاکنون پشه آئدس در مشهد و خراسان‌رضوی شناسایی نشده است | ۳ نفر مبتلای به تب دنگی در خراسان‌رضوی، مسافر بودند

  • کد خبر: ۲۴۰۱۴۰
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
تاکنون پشه آئدس در مشهد و خراسان‌رضوی شناسایی نشده است | ۳ نفر مبتلای به تب دنگی در خراسان‌رضوی، مسافر بودند
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این پشه آلوده، شناسایی نشده است. بیماران در این حوزه افرادی بودند که در مناطق آلوده دچار گزش شده و به مشهد آمده بودند. در حال حاضر، هر سه بیمار درمان و ترخیص شده‌اند.

زهرا نهبندانی در گفتگو با شهرآرانیوز، درخصوص آخرین وضعیت تب دنگی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تاکنون در کشور، ۱۵۰ مورد تب دنگی شناسایی شده است. در استان خراسان‌رضوی نیز تاکنون، ۳ مورد مبتلا به تب دنگی داشتیم که یک مورد در تربت‌حیدریه بود و دو مورد دیگر سابقه سفر به امارات داشتند.

وی افزود: در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا امروز، این پشه شناسایی نشده است و بیماران شناسایی‌شده افرادی بودند که در مناطق آلوده دچار گزش شده و به مشهد آمده بودند. هر سه بیمار درمان و ترخیص شدند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تب دنگی از طریق ویروسی به همین نام و به‌واسطه نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. این بیماری در سال‌های گذشته هم در کشور‌های آسیایی وجود داشته است، اما در چند سال گذشته، به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، این پشه آلوده فعالیت غیرمتعارفی پیدا کرده و بسیاری از کشور‌های دنیا را آلوده کرده است.

نهبندانی با بیان اینکه معمول‌ترین راه انتقال بیماری دنگی، از طریق نیش‌زدن این پشه آلوده است، بیان کرد: نیش‌زدن، تنها راه انتقال بیماری نیست و این بیماری از طرق مادر به جنین، خون و پیوند اعضا هم صورت می‌گیرد.

وی افزود: علائم بیماری دوره چهار تا ده‌روزه دارد و بعد از آن، تب بالا پیدا می‌کند. از هر چهار نفر مبتلا به این بیماری، یک نفر می‌تواند علائم تب دنگی را بروز دهد و از هر ۲۰ نفر، یک نفر ممکن است علائم شدید نظیر درد عضلانی شدید، خونریزی، افت فشار و سرگیجه و شوک را داشته باشد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نام دیگر بیماری تب دنگی، «تب استخوان‌شکن» است که با درد‌های عضلانی شدید بدن همراه است، تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از ابتلا به آن است؛ لذا باید کاری کنیم اولاً محیط زندگی ما برای رشد و نمو این پشه نامساعد شود. ثانیاً از خود درمقابل گزش این پشه محافظت کنیم.

نهبندانی گفت: اکثر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس نظیر قطر، یمن، امارات، عربستان، افغانستان، پاکستان و عراق آلوده به این پشه و ویروس تب دنگی هستند، اما در یکی‌دو روز گذشته، آمار افرادی که سابقه سفر به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را داشتند، کاهش یافته است؛ لذا این موضوع نشان می‌دهد این کشور‌ها توانسته‌اند این ویروس را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه طی همین مدت، تعداد مسافران حوزه خلیج‌فارس که با علائم تب دنگی شناسایی می‌شدند، کاهش یافته است، افزود: این پشه بیشتر در استان‌های بندری و جنوبی نظیر سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان و نیز استان‌های شمالی شامل گیلان، مازندران و گلستان استقرار یافته است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طی سال در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دستگاه‌های حشره‌شناسی مستقر هستند. همچنین سال گذشته، با دستور مرکز مدیریت بیماری‌ها، ایستگاه‌های حشره‌شناسی را دوبرابر افزایش دادیم. بیش‌از ۹۰ ایستگاه حشره‌شناسی در سراسر دانشگاه‌های کشور فعال هستند و در تمامی نقاط مرزی هوایی و دریایی و زمینی که هم کالا و هم مسافر جا‌به‌جا می‌شوند، ایستگاه‌های کنترل را مستقر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این پشه اغلب در بار لاستیک و بار گیاهان بامبو هستند که بار آن‌ها سم‌پاشی می‌شود، اظهار کرد: پشه آئدس روزفعال است؛ بنابراین، وجود خطر برای افرادی که در محیط‌های باز مشغول هستند نظیر کارمندان گمرکات، اسکله تخلیه بار، اسکله بنادر و... بیشتر است.

نهبندانی گفت: بیشترین میزان گزیدگی دو ساعت بعداز طلوع آفتاب و دو ساعت قبل از غروب آفتاب است؛ لذا توصیه ما به شهروندان این است که در این ساعات، در محیط باز نباشند و در صورت ضرورت، از لباس‌های بلند و گشاد با رنگ‌های روشن، محلول‌های دافع حشرات و در محیط‌های باز مانند باغات از توری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این بیماری درمان خاصی ندارد و داروی ویژه‌ای برای تب دنگی شناسایی نشده و بهترین کار، ابتدا، پیشگیری و سپس، درمان حمایتی و مراقبتی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->